Korte historiek van het vaandel van de BGJG Sint-Pauwels
Bestuursvergadering van 27/09/1935
Sint-Pauwels vat het plan op om tegen 1940, bij de viering van het 15-jarig bestaan van de Bond, een vlaggenfeest te organiseren. Zij hebben echter geen “schoone vlag”. Een spaarboekje wordt geopend om de extra bijdrage van de leden (5 of 10 BEF) te storten.
Algemene vergadering 6/10/1935
Wanneer alle leden 5 BEF per jaar bijdragen, dan kan de afdeling zich na 5 jaar een nieuwe vlag aanschaffen (1940)
Bestuursvergadering van 5/02/1936
Het bestuur beslist aan de toneelbonden een gift van 100 of 200 BEF te vragen.
Het voorstel om aandelen van 50 BEF aan de leden aan te bieden werd verworpen. Vrijwillige bijdragen zijn welkom.
Bestuursvergadering van 15/04/1936
Pastoor Ernest Van de Perre merkt op: “een vlag van 1500 BEF is geen zijden vlag en zal dus bij elk parochiaal feest minderwaardig zijn t.o.v. de Boerenbond of de Xaverianen”.
Een zijden vlag kost echter 2500 BEF. In de kas is op dat moment slechts 1600 BEF beschikbaar voor de vlag.
Men besluit de overige 900 BEF te verwerven via een inschrijvingslijst die de bestuursleden aanbieden bij de dorpsnotabelen met de vraag 50 BEF te betalen.
De pastoor zorgt voor een schets voor de nieuwe vlag.
Algemene vergadering 06/05/1936
Sinaai heeft ons uitgenodigd voor het vlaggenfeest. Wij hebben echter nog geen “schoone vlag”.
Nikolaas van Puyvelde probeert de leden duidelijk te maken dat ze elk 25 BEF moeten geven. De leden zijn enthousiast en beloven 25 BEF gereed te leggen voor kermis.
Bestuursvergadering van 27/05/1936
De beste gelegenheid om van de leden 25 BEF voor de vlag te bekomen is het moment dat ze de vermindering van de gemeente terugtrekken op hun grondbelasting.
Bestuursvergadering van 23/08/1936
Er wordt een strooibriefje verspreid waarbij de leden verwittigd worden voor de laatste omhaling. Op 20 september houden na de missen telkens 2 bestuursleden zitting om de giften in ontvangst te nemen.
Op de volgende vergadering worden de milde schenkers afgelezen. Bij achterblijvers zal de steun aan huis worden opgehaald.
Bestuursvergadering van 23/09/1936
Op 20 september brachten 38 leden van de 106 hun bijdrage voor de vlag, samen 1.035 BEF. De achterblijvers krijgen nog een kans op 27/09/1936.
Het eerstvolgende vlaggenfeest gaat door in mei. Intussen wordt prijsofferte gevraagd bij Van Goudbergen in Antwerpen en Crombeen in Gent.
Bestuursvergadering van 18/10/1936
We beschikken over de som van 2711 BEF. De vlag kan besteld worden. Bertha Robijn krijgt 5 maanden om een thema uit te werken, maar zij durft het niet aan. Er wordt dan maar gekozen uit drie onderwerpen uit de catalogus.
Algemene vergadering 29/11/1936
De vlag is in de maak. Maar…zij zal 3.500 BEF kosten. De pastoor geeft uitleg bij het ontwerp en stelt zich garant voor het tekort.
Het vlaggenfeest zal plaats vinden op 25 april 1937!
Bestuursvergadering van 13/12/1936
Organisatie van het vlaggenfeest. De gemeente wordt bij de organisatie betroken. Omliggende afdelingen worden uitgenodigd (tot Dendermonde en Zelzate). (Programma inhuldiging)
De fanfares van Kemzeke, Sint-Gillis, Stekene, Sinaai, Nieuwkerken en Belsele worden uitgenodigd.
De hoogmis wordt opgedragen door Kanunnik Van de Kerckhove. De vlag wordt gewijd in de hoogmis door Pastoor Van de Perre.
Op 16 april 1937 wordt de vlag betaald: 3.250,70 BEF. Een koffer uit de sacristie zal gebruikt worden om de vlag op te bergen.
- In januari 2001 werd de vlag grondig gerestaureerd door een ervaren firma.
- De vlag is op zaterdag 22 april 2017 officieel in bewaring gegeven aan de Heemkundige kring ‘De Kluize’ in het Oud Gemeentehuis Dries 26, te Sint-Pauwels