Consumentennieuws

De Standaard : Mijn geld
  1. Mijn vrouw en ik hebben een gemeenschappelijke aandelenportefeuille. We ontvangen hier meer dan 640 euro dividenden op. Hoe kunnen we de vrijstelling van 640 euro verdelen?
  2. Mijn kinderen zijn sinds 2018 niet meer ten laste. Maar mijn pensioen voor december 2017 kreeg ik pas in januari 2018 uitbetaald. Ik word daar dus op belast alsof ik geen kinderen ten laste had, terwijl dat wel nog het geval was. Kan ik dit nog aanpassen in mijn vereenvoudigde aangifte?
  3. Mijn ex en ik hebben een co-ouderschapsregeling voor onze dochter. Ze is echter gedomicilieerd bij haar moeder. In theorie is ze dus niet ten laste van mij, terwijl ik de helft van de tijd wel de kosten draag, en ook bijdraag in andere kosten, zoals haar kot. Kan ik die kosten toch deels fiscaal recupereren?
  4. Mijn partner en ik hadden elk al een woning voor we een koppel werden. We zijn intussen getrouwd en huren samen een (andere) woning. We moeten nu samen een belasting­aangifte indienen. Kunnen we beiden het voordeel van de woonbonus behouden?
  5. Hoeveel keer per jaar mag ik een activiteit uitvoeren om belast te worden als een ‘occasionele prestatie?
  6. Vorig jaar kochten wij een nieuwe woning in het Vlaamse Gewest. De compromis voor verkoop van onze vorige woning was getekend voor het jaareinde, dus kunnen we in onze aangifte spreken van eigen en enige woning. Maar hoe geef ik het woonkrediet hiervoor correct in? Op ons oude krediet betaalden we méér dan wat we maximaal kunnen aangeven. Op onze nieuwe lening bereiken we dit maximum nog niet. De oude lening, van 2005 is volledig afbetaald. Mogen wij de oude lening volledig aangeven zoals wij vroeger deden, voor het maximum dat we kunnen inbrengen?
  7. Ik heb een eigen woning. Een deel daarvan verhuur ik aan mijn eigen vennootschap. Hoe breng ik dit in mijn persoonlijke aangifte in?
  8. Naast mijn gewone job werk ik ook in de horeca, met het statuut van flexijob. Maar mijn werkgever heeft een verkeerd statuut doorgegeven aan het sociaal secretariaat. Ik heb dit gemeld bij het sociaal secretariaat en mijn werkgever. Maar toch staan deze inkomsten nu als een gewone job vermeld in de bijlagen van mijn belastingbrief. Ik moet hier dus toch veel meer belastingen op betalen dan normaal is bij een flexijob. Hoe kan ik dit alsnog in orde brengen?